آیا کسب و کار شما سازگار با محیط زیست است؟
حرکت عمومی به سمت یک جامعه پایدار فقط صرفا یک روند نیست. هرچه میزان آگاهی مردم در مورد پیامدهای منفی فعالیتهای انسانی بر محیط زیست افزایش مییابد، شرکتها نیز به تبع نقش پررنگتری در ارائه و استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست ایفا می کنند.
آیا کسب و کار شما سبز است؟
تولید محصولات سبز و دوستدار محیط زیست اولین قدم مثبت برای شرکتها است. لیکن تمرکز روزانه بر فعالیتهای زیست محیطی و در عین حال به حداقل رساندن ضایعاتی که بر محیط زیست تاثیر مخرب دارند، این اطمینان را به مشتریان می دهد که شما نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز به سود محیط زیست گام بر می دارید.تغییر به سمت شیوه سبز و سالم زندگی، امروزه به وضوح در میان جوامع دیده می شود. در انگلستان بین سالهای 2007 تا 2009، مصرف کنندگان محصولات پایدار % 54 افزایش یافت. با مسائلی مانند گرم شدن کره زمین، قیمت بالای نفت و دفن زبالههای مضر در زمین، شرکتها موظف هستند بدانند که آیا فعالیتهای آنها به محیط زیست صدمه میزند یا خیر.
مصرف کنندگان به دلایل زیادی چون حمایت از نسلهای آینده، شیک بودن و یا کاهش هزینههای جانبی (در بعضی موارد) تمایل به زندگی به شیوه ای سالم، پایدار و سبز دارند. اصولا شرکتها باید اولویت را بر نیاز مصرف کننده قرار دهند. برخی روشهای آسان و رایج برای کسب و کارهای کوچک بدین منظور، کاهش ضایعات (به خصوص آب و کاغذ)، کاهش مصرف انرژی و جایگزینی آن با انرژی های پاک، استفاده از محصولات بازیافتی مانند تونر کارتریج پرینتر، مواد پاک کننده و وسایل روشنایی میباشد.
صنعت انرژی نیز به سرعت در حال تغییر است چرا که مدتی است که مردم تصمیم به استفاده از انرژیهای تجدیز پذیر گرفتند. استفاده از انرژیهای خورشیدی و بادی باعث کاهش ضایعات کربنی شده و در عین حال باعث صرفه جویی در هزینه انرژیهای دیگری مانند بنزین می شود. کاهش مصرف منابع انرژیهای تجدید ناپذیر یک حرکت مثبت زیست محیطی از دیدگاه مصرف کنندگان تلقی می شود و تلاشی است که شرکتها می توانند در این راستا انجام دهند.
آیا سبز شدن آسان است؟
شرکتهای بزرگ چنانچه بخواهند مصرف کنندگان بیشتری داشته باشند و دوستدار محیط زیست باشند، وظیفه دشوار تری نسبت به شرکت های کوچک به عهده دارند. آنها باید تمام تلاش خود را در راستای کاهش ضایعات و مصرف انرژی کمتر انجام دهند. این وظیفه در ابتدا ممکن است بسیار سخت جلوه کند ولیکن سازمانهای بزرگی چون یونیلور توانسته است که ضایعات زباله خود را به صفر برساند. این تلاش نیازمند خلاقیت و سازمان دهی مجدد باورنکردی است. اما همین تلاش بسیار سخت باعث می شود که مشتریان شرکتهای دوستدار محیط زیست را انتخاب کنند. خرید ظروف گیاهی که از محصولات زیست تخریب پذیر به شمار میآید به هر شرکتی کمک میکند تا مانند یونیلور گامهای سبز بردارد و اعتبار خود را افزایش ببخشد. مزایای زیادی برای استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی وجود دارد که یکی از آنها جایگزینی این محصولات با محصولات پلاستیکی است که باعث کاهش ضایعات وارده به چرخه زیست محیطی شده و به کاهش انتشار گازهای گلخنهای کمک می کند.
آیا سبز شدن به صرفه است؟
چهار دلیل عمده برای این عمل
1? تعهد اخلاقی: با افزایش آگاهی عمومی زیست محیطی همرنگ جامعه شدن نوعی تعهد اخلاقی در این زمینه محسوب می شود. هرچند که این امر دلیل اصلی برای سازگار شدن با محیط زیست نخواهد بود اما قطعا اصلیترین انگیزه برای یک زندگی پایدار است. چرا که اگر ما دیگر زمینی برای زندگی نداشته باشیم، قاعدتا کسب و کاری هم وجود نخواهد داشت تا از آن طریق امرار معاش کنیم. درست است که یکی از اهداف سبز بودن احساس خوب است لیکن قطعا مزایای قابل توجهی نیز در انجام این اقدام وجود خواهد داشت که در ادامه به آن اشاره می شود.
2? اعتبار بخشیدن به نام تجاری خود: کسب و کارهایی که شیوههای سبز را در بر می گیرند، در اذهان مشتریان، کارمندان و سایر جوامع، ذهنیت مثبتی از خود به جای میگذارند. یک تصویر مثبت عمومی در این روند رو به رشد افزایش آگاهی زیست محیطی است که اگر نتواند منتهی به سبز شدن شود، اثر بسیار بزرگتری خواهد داشت و باعث افزایش اعتبار و نام تجاری آن شرکت خواهد شد.. مهمتر از همه زمانی که تبلیغات و قیمت گذاری محصولات بر اساس رقبا و بازار جوابگو نیست، در زمان بحران این گزینه کسب و کار بسیار کمک خواهد کرد.
3? مشتریان و افزایش فروش: مردم به محیط زیست و کسب و کارهایی که اهداف زیست محیطی دارند اهمیت می دهند. سبز شدن باعث جلب مشتریان جدید و حفظ مشتریان موجود می شود که افزایش وفاداری مشتریان را به همراه خواهد داشت.
4? کاهش هزینههای عملیاتی و افزایش حاشیه سود: محورهای اصلی کاهش هزینههای عملیاتی، کاهش ضایعاتی چون آب، کاغذ و انرژی می باشد. روشهای بیشماری در این راستا وجود دارد که میتوان به نصب شیارهای لمسی حسگر، استفاده از رسانههای الکترونیکی برای برقراری ارتباط با کارکنان و مشتریان و استفاده از لامپهای کم مصرف اشاره نمود. کسب و کارهای کوچک می توانند با اقدامات سادهای چون خاموش کردن لامپهای اضافی و رایانهها هنگامی که از آنها استفادهای نمیشود از پرداخت هزینههای گزاف انرژی بهره مند شوند که این اقدامات خود به افزایش حاشیه سود کمک خواهد کرد.