در کل مزیت کسب و کارهای سازگار با محیط زیست به دو دسته مزایای خارجی و داخلی تقسیم بندی می شوند.
مزایای خارجی کسب وکار سازگار با محیط زیست
روابط عمومی
هنگامی که یک شرکت تجاری از لامپ های کم مصرف انرژی، سیستم های گرمایش و خنک کننده و یا از مواد بازیافتی استفاده می کند، پسماند کمتری تولید می شود. در نتیجه این شرکت، وجهه عمومی مثبتی در جامعه، صنعت و مشتریان خود ایجاد می کند. شما نیز می توانید شرکت خود را یک شرکت دوستدار محیط زیستی معرفی کنید که از محصولات سازگار با محیط زیست استفاده می کنند. از جمله محصولات سازگار با محیط زیست میتوان ظروف یکبار مصرف گیاهی به زیست را نام برد.
بسته بندی هایی که نمی توانند تجزیه شوند، حجم زیادی را در مراکز دفن زباله به خود اختصاص می دهند. کسب و کارهایی که با تولید و بسته بندی محصولات در ارتباط می باشند، می توانند از بسته بندی های زیست تخریب پذیر استفاده کنند. این نوع کسب و کارها می توانند از این نوع بسته بندی ها در برنامه های تبلیغاتی خود استفاده کرده و مشتریان جدید را به محصولات و خدمات خود جلب نمایند.
پاسخ مردمی
مطالعات اقتصادی نشان داده است که شرکت های سبز با استفاده از تکنولوژی سبز و یا فروش محصولات دوستدار محیط زیست، افزایش سود قابل ملاحظه ای را تجربه می کنند. شرکتهایی نظیر Walmart و Target روش هایی چون تغییر مسیرهای حمل و نقل برای صرفه جویی در مصرف گاز، کاهش بسته بندی، استفاده بیشتر از محصولات دوستدار محیط زیست در قفسه هایشان را ترتیب داده اند. نه تنها مشتریان آن ها به این تغییرات واکنش مثبتی نشان دادند بلکه فروش محصولات سبز به تنهایی در سال 2010 افزایش نرخ 20 درصدی را تجربه کرده است.
مزایای داخلی کسب وکار سازگار با محیط زیست
کاهش هزینه های تولید و عملیاتی
علاوه بر افزایش فروش، روش های سبز میتواند به کاهش هزینه های عملیاتی، تولید و افزایش حاشیه سود کمک کند.
کاهش هزینه های مصرف انرژی
با کاهش مصرف انرژی، هزینه های انرژی موجود نیز کاهش می یابد. به عنوان مثل شرکت MSNBC.com، تولید کننده شیمیایی DuPont با کاهش میزان انتشار کربن، توانست در دو دهه بیش از 3 میلیارد دلار ذخیره کند. کسب و کارهای کوچک نیز می توانند با اقدامات ساده ای چون خاموش کردن چراغها و رایانه های اضافی از هزینه های انرژی موجود خود بکاهند.
کاهش هزینه های پرینت و چاپ
چاپ کمتر باعث کاهش مصرف کاغذ شده و می تواند بودجه در نظر گرفته شده برای چاپ مواد را کاهش دهد. پر کردن دوباره جوهر کارتریج به جای دور انداختن آن، از روشهای دیگر صرفه جویی در سرمایه است. همچنین این روش باعث کاهش زباله های ناشی از کارتریج های پلاستیکی می شود.
کاهش هزینه های سوخت
استفاده از وسایل هیبریدی برای حمل و نقل در شرکت ها می تواند از هزینه هایی که برای جابجایی کارمندان در نظر گرفته شده است، بکاهد.
کارفرمایان
کارفرمایان آگاه به مسائل محیط زیست از شیوه های سبز برای جذاب تر کردن محیط کاری خود استفاده می کنند. این فرصت مناسبی برای آنهاست تا بر جنبش های زیست محیطی تاثیر مثبتی بگذارند. طبق گزارش دفتر سبز، 96% از کار فرمایان ادعا میکنند که برنامه های توسعه پایدار شرکت آنها باعث بهبود روابط با کارمندان شان شده است. هم چنین، شرکت های سبز برای کارجویانی که به دنبال سازمان هایی با فرهنگ مثبت هستند، جذاب تر است.
محیط کار سالم
طبق وبسایت شرکت کسب و کار سبز، تعداد روزهای بیماری کارمندان شرکت هایی با محیط کار سالم 20 درصد کمتر از سایر شرکت ها می باشد. یک محیط کار سالم می تواند محیطی باشد که از محصولات دوستدار محیط زیست استفاده کند. خرید ظروف گیاهی و استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی می تواند گزینه ای برای استفاده از این محصولات باشد.
تقاضای مصرف کننده
طبق گزارش وب سایت کسب و کار سبز، با افزایش آگاهی به مسائل و مشکلات محیط زیست، مصرف کنندگان خواستار محصولات و خدمات سبزتری هستند. مصرف کنندگان آگاه به مسائل محیط زیست، هنگام خرید محصولات مورد نیازشان، برچسب ها و بسته بندی های بکار رفته را مورد بررسی قرار میدهند. با توجه به این آگاهی رو به رشد، سهم بازار محصولات سبز به طرق گوناگون گسترش می یابد.
- ۹۷/۰۷/۱۷